Marco Tempestini extensive interview

Marco Tempestini a acordat organizatorilor Raliului Sibiului 2016 un amplu interviu, după încheierea primei etape a Campionatului Național de Raliuri, desfășurate de la Brașov, între 25-27 Martie 2016.

 

Ești mândru de Simone și victoria lui? Locul 1 la prima etapă din Campionatul Național de Raliuri.

– Orice tată este mândru de copilul lui și dacă este cel mai bun și dacă nu e cel mai bun, dar da, sunt mândru de el. Victoria lui Simone în campionatul românesc, cu tot respectul față de toți ceilalți competitori, victoria nu este ceva ce ne face particulari fericiți, adică nu mi se pare ca este consecventă. Ritmul lui, antrenamentele lui, kilometrii pe care îi face sunt de altă ligă. Îi respect concurenții lui, dar trebuie să-l felicităm pe Giri pentru ritmul pe care l-a avut la raliul lui de acasă. Clar Simone a fost încurcat pe întoarcerea de la Cheia cu probleme la mașină și acolo a pierdut zeci de secunde bune, dar oricum, Giri tot a fost foarte rapid și cu antrenamentele și experiența pe care o are. Înseamnă că a mers foarte bine și noi suntem mândri și fericiți că a câștigat Simone. Cred că reflectoarele pentru această etapă ar trebui să meargă mai mult pe Giri decât pe Simone. Repet, cu respect față de ceilalți, să câștige Simone e cam normal. Giri să fie atât de aproape de Simone înseamnă că a avut o prestație foarte bună.

De ce nu ai fost prezent la start, de ce nu ai participat? Că alături de Simone ai fost oricum.

– Anul acesta, Napoca Rally Academy a decis să se bazeze mai mult pe juniorii clubului, căci baza echipei sunt Simone, Florinel și Norbert. Eu și Bogdan vom face câteva etape selecționate, nu vom avea un program complet. Asta pentru că suntem siguri că echipa poate să îndeplinească obiectivele noastre și ale partenerilor noștri, să câștige campionatul și bazându-ne pe juniorii noștri. Asta este ce ne-am dorit demult, să aibe un viitor și să ne putem detașa înce-încet. Eu am o vârstă, îmi place să concurez și să fiu în mașina de curse, dar nu mai vreau să simt presiune, vreau să fie doar distracție. Acum asta se poate și mai mult. Eu trebuie să fiu lângă Simone. Anul ăsta și anul viitor sunt foarte importanți pentru cariera lui și implicit pentru Napoca Rally Academy și asta îmi consumă foarte mult timp. Am închis contractul să fie prezent în tot campionatul Italiei. Sunt 8 etape și dacă ajung acolo doar vineri tot sunt zile în care lipsesc de la birou, în care am multe chestii de făcut. Așa sigur nu pot să fiu la start cum poate mi-aș dori, dar am alte priorități în acest moment. Din acest motiv nu am participat la Brașov, însă și organizatorul a fost de acord să fiu for lighter. Nu voi fi la start nici la Sibiu, prima etapă pe care o voi bifa în campionatul românesc va fi Arad. Toată lumea știe că îmi place mai mult macadam și sigur voi fi prezent și la Iași. Rămâne de văzut la care alt raliu voi participa.

Să înțeleg că Arad este etapa ta preferată?

– Arad nu este singura etapă preferată, dar sigur rămâne una din cele preferate. Pentru mine, Arad, Harghita și Iași sunt cele 3 etape care îmi plac mai mult, desigur, pe macadam. Dintre toate, la Arad m-am simțit cel mai bine iar din acest motiv voi participa acolo, pentru că așa cum am mai spus, anul acesta vreau, în primul rând, să mă simt bine, să mă distrez.

Ce amintiri te leagă de etapa de raliu de la Sibiu?

-Sibiu pentru mine, la fel probabil ca și pentru ceilalți concurenți din campionatul României, este tot legat de macadam, raliul cel mai dur și mai incredibil în care se întamplă de toate, și clar a fost un raliu care mi-a fost tot timpul drag. Versiunea de asfalt de anul trecut, în afară de mare tam-tam care s-a făcut pe Transfăgărășan, care este un drum interesant pe care e bine să mergi cu mașini de coastă, mașini extreme, proba de raliu, nu mi-a plăcut în mod deosebit, este cam ușoară, multe ace în urcare, dar și în coborâre. Mai frumos ar fi dacă s-ar fi folosit drumul de legatură, până la Transfăgărășan, până la cabine, acolo era un drum mult mai de raliu. Dar Sibiul are un farmec particular, cu piatră cubică în Piața Mare, Păltiniș noaptea. A fost foarte plăcut. Acum avem o nouă echipă de organizatori, o să vedem ce se va întâmpla și bineînțeles că parcul de service va fi tot în Piața Mare. Probabil că SuperSpeciala va fi tot pe bulevard, acolo unde sibienii sunt obișnuiți să vadă spectacolul Redbull cu motociclete, așa că noi nu vom construi ce construiesc ei pentru acest eveniment, dar va fi interesant. Păltiniș va fi noaptea și am înțeles că vor fi probe noi foarte interesante. Suntem curioși și vom vedea cum va fi Sibiu. Este un oraș interesant și cu multe așteptări pe motorsport.

Sibiu este etapa comună cu Bulgaria, este o premieră pentru noi. Ce părere ai de acest lucru?

-Faptul că vin bulgarii la noi, să alerge, este foarte interesant și un pas mare înainte. Mi-ar plăcea să fie un pas înainte mai puțin legat de relația strânsă dintre Federație cu Federația din Bulgaria, pentru că cea din Bulgaria este recunoscută la FIA la fel de mult cum este și ACR și sunt foarte interesat să înteleg cum au putut să facă etape comune când campionatul FRAS nu este recunoscut FIA. Probabil Sibiu este tot recunoscut ca raliu internațional pentru că dacă nu, nu ar fi așa, ar fi pentru România – Bulgaria. Pentru că vom fi împreună cu Bulgaria este foarte ok și ar fi super ca Norris, împreună cu toată conducerea, să reușească ce nu a reușit conducerea veche. Să treacă peste orgolii, să se pună la o masă cu ACR și, dacă ACR nu mai are raliuri are însă putere la FIA, să se găsească o soluție pentru ca CNR să intre, cu adevărat, în inima motorsportului din Europa, pentru că în acest moment nu este. Relația strânsă cu bulgarii nu ne aduce în FIA, dar trebuie să fie înțeles. Așa este foarte pozitiv că vin bulgarii aici, dar ar fi foarte foarte frumos să rezolvăm problema și să avem și noi putere sportivă din delegat și dacă bulgarii ne promit că ne vor băga la FIA, asta au promis și francezii cu Mazilu, acum fac bulgarii cu Măgeanu. Din păcate, dacă nu rezolvăm problema cu ACR, asta va fi, din păcate.

Anul trecut ai fost la etapa de rally-raid. Te gândești, în viitorul apropiat, să te reorientezi în motorsport, să fie altceva decât CNR?

-Rally-raidul rămâne una din pasiune mele. Cum am mai zis, mie îmi place macadamul iar rally-raidul este un raliu mare de macadam cu mașini mai înalte și mai lente, dar și cu un traseu un pic mai rupt. Așa sigur mă voi urca și în viitor în mașini de rally-raid, chiar trebuia să particip la Baja 500 București, dar nu sunt foarte sigur pe sponsori, însă rămâne de văzut. Mai mult încă am deschidere către Dakar, am participat de două ori, nu am ajuns la sosire, însă cu siguranță mă voi reîntoarce acolo. CNR este raliul de acasă, este în sufletul meu dar sigur, nici în rally-raid nu voi avea o participare completă pentru că am mai zis, deocamdată timpul îl dedic lui Simone. Însă rămâne de văzut ce va fi.

Ce-ți lipsește în momentul de față?

-Cel mai mult îmi lipsesc câteva ore pe zi libere, asta mă deranjează cel mai mult. În rest, îmi lipsește liniștea, dar este tot legat de acele ore libere, însă în rest sunt fericit de tot ce am și de tot ce pot să realizez.

Pe cine consideră Simone adversar de luat în România? Mă refer, desigur, la campionatul din România.

-Simone îi consideră pe toți adversarii de luat în seamă, și nu doar în România, nu subevaleuază pe nimeni. Pentru el, cel mai important program de anul asta este Junior WRC și acolo lupta se va da între el, slovacul Martin Koci, care anul trecut a fost la Arad, și Ole Christian Veiby, care anul trecut a terminat pe doi. Cei trei vor fi protagoniști în wrc și va fi o luptă foarte strânsă între ei. Ei sunt adversarii cei mai importanți din acest sezon, dar Simone a considerat întodeauna, toți adversarii lui cei mai importanți și nu consideră niciodată că pleacă de la o poziție în care el va câștiga. De multe ori această abordare a lui îl determină să câștige aproape toate superspecialele, pentru că el vrea să fie sigur și să-și demonstreze lui ce poate să facă.

Ce lipsește Campionatului Național din România?

-Cea mai mare lipsă în CNR este afiliera la FIA, adică să fim recunoscuți la FIA, să poată să vină orice pilot străin, fără nicio problemă, pentru că în acest moment este clar, vin piloți, dar nu este pe față, nu este corect, ar fi un mare pas înainte. Ar trebui investiți mai multi bani în CNR, niște sponsori puternici, însă asta este o problema în toată Europa, nu doar în România, mai mult decât atât, piloții din România sunt limitați financiar. Dar în acest moment noi, televiziunile și în presa din România promovează acest sport mai mult decât orice altă țară, deci suntem superiori, suntem mult peste tot ce e în lume. CNR este cea mai înaltă expresie de motorsport din România fiindcă doar acum au început să apară circuit. În altă țară sunt sute de circuite. Ar fi frumos să avem și Rally 2, cu mașini monomarcă, cu mașini ieftine, să fie ușor ca în Italia, Franța, unde sunt 150 mașini la start, unde sunt foarte mulți pasionați cu mașini mai mici. Acesta este viitorul.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail